تعداد اسلاید : 13 فرمت : pptx
مقدمه :
فردریک وینسلو تیلور در سال 1856 در ژرمانتان، پنسیلوانیا در یک خانواده موفق پوریتانس، چشم به جهان گشود. والدین وی دوست داشتند او نیز مانند پدرش، یک وکیل شود.
پس از انقلاب صنعتی و با استفاده از ماشین در عملیات تولید و بروز تغییرات عمده در نظام تولیدی و اقتصادی و تکنولوژیکی جهان نظیر تولید انبوه و جدا شدن مدیر و مالک ازهم توسط فردی به نام فردریک وینسلو تیلور مطرح شد. تیلور مهندسی مکانیک بود که با استفاده از تجربیات خود درصنایع فولادسازی، مطالعاتی در زمینۀ اصول مدیریت و مطالعۀ روش کار انجام داد .او حرکاتِ بدن را برای انجام کار و زمان انجام کار را مطالعه میکرد تا بتواند زمانی استاندارد را برای انجام کارها تعیین کند و بر اساس آن قضاوت کند زمانی که هرکارگر برای انجام کار مشخصی صرف کرده چه تناسبی با زمان ممکن برای انجام آن کار داشته است.
فهرست :
مقدمه
چهار اصل مدیریت علمی تیلور
ده روش اجرایی
همکاران فردریک تیلور در مدیریت علمی
انتقادات وارده بر فردریک تیلور
تعداد اسلاید : 14 فرمت : pptx
هنری فایول مانند بسیاری از صاحب نظران مدیریت در زمان خود یک مهندس بود. فایول مهندس معدن فرانسوی بود. با این حال به دلیل شغل پدرش او در سال ۱۸۴۱ در استانبول به دنیا آمد و در سال ۱۹۲۵ در پاریس از دنیا رفت.
وی سال ها تجربه مدیریت در عالی ترین سطح صنایع را در کارنامه خود داشت. این تجربه بالا به همراه فعالیت های مشاوره و پژوهش منجر به شکل گیری یک دید عمیق در خصوص عملکرد سازمان و کارکنان در او شده بود. او بر اساس این تجربیات اقدام به ارائه اصول چهارده گانه مدیریت نمود تا راهنمایی برای مدیران باشد.
الگوی اشور:
مطالعات پنجم: درس ششم(منابع آب ایران)
)1تحلیل ویژگی های یادگیرندگان
با توجه به موضوع درس که درباه ی منابع آب کشور ماست به تحلیل ویژگی های یادگیرندگان می پردازیم.
دانش آموزان کلاس تا حدی با رودها و چشمه ها و قنات ها آشنایی دارند و می توانند مثال هایی بیاورند.
روش تدریسی که مورد علاقه دانش آموزان می باشد می تواند روش چندرسانه ای و گردش علمی باشد تا
دانش آموزان بهتر با موضوع درس آشنایی پیدا کنند. سبک یادگیری دانش آموزان در این درس می تواند به
صورت دیداری باشد .برای این سبک یادگیری، محتوا باید به صورت تصویری و بصری باشد. انواع نمودارها و
تصاویر گرافیکی و ویدیوها میتوانند بیشترین و بهترین تاثیر آموزشی را روی این افراد داشته باشند و می
می توان برای انگیزه دانش آموزان این درس را در یک روز بارانی و ابری تدریس کرد که دانش آموزان با
علاقه ی بیشتری موضوع درس را پی بگیرند.
تکنیک PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز Polymerase Chain Reaction ) به منظور تکثیر یک قطعه DNA در سال ۱۹۸۴ توسط کری مولیس (Kary Mullis) کارمند شرکت Cetus ارائه شده است. PCR مزایای بسیاری داشت (از جمله بررسی یک روزه نمونه ها، ارزان بودن نسبی، آسانی انجام و فوق العاده اختصاصی بودن) و انقلابی در تشخیص کلینیکی بیماری ها، پزشکی، علوم جنایی و پلیسی، میکروبیولوژی و بسیاری صنایع ایجاد کرد. این تکنیک تمامی مشکلات قبلی در زیست مولکولی که ناشی از عدم دسترسی به مقادیر زیاد از DNA یکسان بود را برطرف کرد و امروزه تقریباً در تمامی آزمایشگاههای زیست مولکولی جزو کارهای متداول بوده و به صورت اتوماتیک بوسیله ی کامپیوتر انجام می شود. به دلیل همین کشف در سال ۱۹۹۳، جایزه نوبل به کری مولیس اهداء گردید.